woensdag 28 juni 2017

Bospeen koken met suiker

Zet de groente op in een laagje water met een beetje zout en wat suiker. Maar hoe lang moeten wortels koken, en welke andere manieren zijn er om. Voor gekaramelliseerde worteltjes voeg je een eetlepel suiker toe en bak je de. Meestal kook ik worteltjes en maak ik er daarna een lekker. Wortels koken, hoe lang je wortels moet koken hangt af van welke soort wortels je wil koken, waspeen, bospeen of winterwortel? Je kunt ook een paar scheppen suiker aan het water toevoegen om de wortel een zoetere smaak te. Verhit de boter in een wok of hapjespan en roerbak hierin de bospeen ca. Schraap de wortels en snij ze doormidden in dunne plakken.

Snij deze op hun beurt in kleine reepjes. Zelf heb ik er wel een iets over gehoord maar ik had ze nog nooit zelf gemaakt. Sommige mensen voegen een paar scheppen suiker toe aan het water, natuurlijk om. Leuke tip: kook ook eens mooie waspeentjes met het loof er nog aan. Bospenen zijn lange slanke wortels met een frisse oranje kleur. Bak ze kort op hoog vuur met wat honing of suiker.

Oja en er hoort suiker in dit gerecht en dat voeg ik niet snel toe. Honing is ook een goede optie en ik had nog een fijne tijmhoning in huis, een. Competentie: Bereidingstechniek koken CVB. O Doe een klein klontje boter en een beetje suiker over de wortelen en schut ze even op.

Het lekkerste is om verse bospeen te nemen voor deze worteltjes. Bij niet-biologische wortels kun je extra suiker toevoegen als je ze kookt. Je kunt ze het beste koken in een bodempje water, stomen of rauw eten in een. Ik laat ze een half uurtje weken en veeg ze daarna schoon met een schuursponsje. Klontje suiker in het kookwater en het is een delicatesse. Voeg de tijm, knoflook en het laurierblad toe en kook de wortels circa 8. Voeg er twee twijgjes tijm, enkele laurierbladeren, een flinke snuif zout, een scheut olijfolie en een grote eetlepel suiker aan toe.

Breng de worteltjes aan de kook en kook ze met een deksel op de pan in circa 10. Was de wortels voor gebruik en snijd de onder- en bovenkant af. Ik begin van te voren met het gaarkoken van de wortels. Bospeen kan ook rauw gegeten worden.

Worteltjes of bospeen kun je het gehele jaar vers kopen is goedkoop en oer. Strooi en giet peper, zout, suiker, sinaasappelsap en wijn over de worteltjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.