woensdag 26 juli 2017

Bonenzaad bewaren

Over het algemeen bevatten de zakjes meer zaad dan wat we in een jaar nodig hebben. Maar hoe lang heeft het zin om zaden te bewaren ? Professionele bedrijven bewaren zaad bij minus twintig graden Celsius. Onlangs bleek dat een zuurstofarme. Vóór je zaad gaat oogsten van je groentes moet je wel even weten of dat kan. De zaden (boontjes) zijn dan hard geworden en kan je bewaren tot volgend jaar.

Planten vormen vaak na de bloei zaden.

Bonenzaad bewaren
Door zaden te oogsten en bewaren heb je volgend jaar een heleboel gratis planten. Om een basis voorraad zaad achter de hand te hebben. Zo kan ik de zaden voor korte of lange periode goed bewaren, veel mensen weten. Hoeveel gram zaad gebruiken jullie per soort per jaar? Als je het eerste deel over het zelf zaden oogsten nog niet hebt gelezen, kijk dan eerst even op de bladzijde Zaden oogsten -de theorie. Gemakkelijk zaad oogsten van groenten en fruit uit eigen tuin - zaden oogsten - zaden verzamelen Voor zaden van groente- of fruitsoorten hoef je niet.

Brede rijen maakt het gemakkelijk om te schoffelen en te oogsten en zorgt er. Bonen zijn voornamelijk zelfbestuivers en je kunt zelf zaad bewaren voor het. Wat kun je er aan doen om zaden langer te bewaren? Ik ben me nu aan het bekwamen in zaad oogsten van kolen. Zelf oogst ik ook wel zaad van droogbonen, slabonen en dit jaar ook snijbonen. Volgend jaar ga ik ook zaad bewaren van tuinbonen. Het zaad ontkiemt niet of nauwelijks. Dit kan zijn vanwege een onjuiste kweekmethode.

De meeste zaden en bonen behoeven een inweektijd;. Ik heb over dit bonenzaad een mailtje naar Tuinplus gestuurd met. Zal het misschien (ook) te maken hebben met het bewaren bij de. Ik heb de laatste stok snij- en sperziebonen over voor zaad voor volgend jaar. Het ging er nu over of je bonenzaad ook langer in de vriezer mag bewaren. Bij de meeste groenten is het wat moeilijker om er goed zaad van te winnen. Dit alleen is al een reden om eens wat zaad te laten rijpen. Het is niet altijd nuttig om zaad te bewaren om het vervolgens te zaaien.

De zaadjes kunnen in een bakje met vochtige potgrond gezaaid worden, een paar zaadjes per potje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.